En knä i marken

PROJEKT / KAMPANJ

En knä i marken

Bakgrund

Nynäshamns Naturskola arbetar för att fler barn och elever ska få komma ut för att lära in.  Boken "Att lära in ute året runt" är tänkt att stimulera pedagoger till att våga ta steget ut under alla årstider. I första kapitlets inledning står det så här. Vare sig man har kunskap eller inte så måste läraren med sitt beteende visa vägen eller stigen ut i småkrypens värld genom att alltid ha minst ett knä i marken. För det är där nere dom är, både småkrypen och eleverna.

I samtal med pedagoger har det framkommit att några av hindren, som gör det svårare att aktivt upptäcka naturen utomhus tillsammans med barn och elever, är ömma knän och att det saknas bra utomhuskläder hos pedagogerna.

Med denna kampanj vill vi:

• Stimulera Nynäshamns kommuns pedagoger att komma ut och ta sig ner till barnens, elevernas, småkrypens och växternas nivå
  • Bidra till att pedagoger får praktiska kläder som gör det möjligt att ta med sig anteckningsblock, pennor, digitalkamera och dylikt som behövs för organiserad verksamhet och dokumentation utomhus.
  • Samla goda idéer om utomhusaktiviteter under alla fyra årstider.

Tillvägagångssätt

Naturskolan kommer att erbjuda möjlighet att ansöka om ett par utomhusbyxor inklusive knäskydd. Alla Nynäshamns kommuns pedagoger inom skola och förskola har rätt att göra en ansökan. Sista ansökningsdatum meddelas på First Class. I ansökan ska det framgå vad manska använda byxorna till, d.v.s. vilka sorts utomhusaktiviteter. Aktiviteterna ska vara organiserade av pedagogerna, vara återkommande eller tematiska samt vara kopplade till en viss årstid. T.ex. pedagogen följer med sin grupp vårens ankomst och studerar bl.a. olika trädknoppars utveckling.

Efter leverans av byxor ska pedagogen dokumentera sin utomhusverksamhet med bilder och tillhörande text. Dokumentationen ska bestå av två A4-sidor med 6 bilder på varje sida och tillhörande bildtext. Byxorna ska finnas med på några bilder. Om godkända ansökningar är fler än antalet byxor avgör lotten vem som blir tilldelad byxorna.

Info och anmälningsblankett

Information om byxor och storlekar

Kampanjtid

Kampanjen drivs av Naturskolan och utvärderas under 2008. Under den tiden ska max 10 par byxor inkl knäskydd tilldelas de sökande.

Mats och Robert
Nynäshamns Naturskola
2008-01-16

Hej! Här kommer en bild på mig i mina nya byxor! Jag sitter med mina småbarn och kollar in våra eldlusar som vi har följt hela hösten. De trivs ju vid lindar och vi har mycket lindar runt förskolan. I år är jag inte med de äldsta barnen som jag brukar utan med de yngsta och ofta räcker det med vad vi hittar på "hemmaplan". Hur många eldlusar är det? Vad gör dom? Varför gömmer dom sig i ulleternellerna? Vad ska dom göra där i vinter? Och titta - nu i mars när solen börjar lysa har dom vaknat! Har dom fortfarande 6 ben? Nån liten lus har väl blivit ihjälklämd av ivriga fingrar men annars är barnen duktiga på att vara varsamma med de små krypen! Ha det så bra och njut av våren! Bofinken sjunger ju! Marie Lindholm på Regnbågen, Sunnerby Förskol.

2008-12-09 17:12:24